Tuesday, November 24, 2009

K.O.L.A.J


KOLAJ DARI TELUR

Pada sesi petang, peserta diperkenalkan dengan kolaj . Pengceramah memperkenalkan jenis2 kolaj dan bahan yang boleh digunakan untuk membuat kolaj. Kolaj boleh dibuat dalam pelbagai bentuk aktiviti dengan menggunakan pelbagai jenis bahan terbuang.

Ini adalah kolaj dari telur. Telur dipecah2 kan dan dilekatkan atas kertas mahjong ikut kreativiti masing2. Kemudian barulah proses mewarna. Pendidik menggunakan benang di tengah2 kerana katanya kulit telur yang dibekalkan adalah tidak mencukupi.

petua: kata puan norhayati...
Apa2 kulit telur mestilah direbus dahulu dan kemudian di toskan. Ini bagi memastikan kulit telur itu tahan lama dan tidak berbau busuk. Setelah proses ini dilakukan, barulah pendidik jadikan ia salah satu bahan utama membuat kolaj telur.



KOLAJ GUNTING & TAMPAL

Kolaj di atas dinamakan kolaj KOYAKAN. peserta menggunakan kertas warna dan mengoyak kertas ikut kreativiti masing2. Lukisan di atas adalah gabungan kolaj gunting dan tampal. Selain membuat bentuk kolaj tampalan penuh pada permukaan kertas, peserta juga boleh membuat tampalan dalam bentuk 3 dimensi. Contoh di atas, rumpai yang berwarna hijau tidak di gam sepenuhnya sebalinya hanya permukaan bawah sahaja. Ini untuk menghasilkan gambar lukisan yang boleh dilihat dalam 3 dimensi. ahaaaaa...ni kumpulan aku la yang buat..hehe...



KOLAJ TISU

Kolaj ini dibuat dengan menggunakan tisu, gam dan warna air. Pendidik menggunakan tisu putih dan di gam atas mahjong dalam bentuk lukisan yang telah dilukis. Setelah melekat barulah warna cair diletakkan di tempat yang sesuai mengikut kreartiviti masing2.

Untuk kanak2 pula, sebaik2 nya pendidik menggunakan tisu yang berwarna. Hal ini bagi memudahkan kanak2 melakukan aktiviti tersebut. terdpat banyak tisu berwarna di pasaran dan pendidik boleh membelinya sebagai kegunaan kanak2.


KOLAJ GUNTING

kanak2 boleh menggunakan teknik gunting dalam pelbagai cara. Selain menguji kreativiti, kolaj ini juga menguji kanak2 dari aspek lain. Melalui kolaj gunting di atas, pendidik boleh mengkategorikan tampalan mengikut jantina. Caranya:

Pendidik akan menulis kategori yang dikehendaki atas kertas
pendidik akan menggunting gambar/objek mengikut apa yang mereka ingini.
Kemudian pendidik akan memberi arahan kepada kanak2 supaya memilih hasil guntingan dr pendidik td dan mengkategorikan ikut jantina.

Selain kategorikan mengikut jantina, kanak2 juga boleh kategorikan ikut jenis mata, jenis kasut, jenis pakaian, jenis kenderaan dan sebagainya.



KOLAJ DAUN

Pendidik mengumpulkan daun2 kering dan menggunakannya untuk membuat kolaj daun. Kolaj di atas mahjong ini menggunakan semua daun2 kering dan dilekatkan mengikut kreativiti masing2.


KOLAJ NEWSPAPER

Kolaj yang terakhir, di buat oleh team masni, yus dan lain2. Katanya ini kolaj dari newspaper. Menurut pensyarah, mereka boleh sahaja melakukan tampalan rata biasa di atas mahjong ini. Tapi der kerna terlalu rajin, mereka telah mengulung newspaper tersebut dan gam kan atas mahjong ikut kreativiti kumpulan mereka. TQ

mari melukis versi 1


Ini adalah aktiviti membuat doh dari tepung gandum. Doh yang dihasilkan amat sesuai digunakan oleh kanak2 berbanding plastersin. Doh ini adalah selamat dimain dan boleh dimakan (ahaks). Cara2 membuat doh dan bahan2 nya:
3 cawan tepung gandum
1cawan garam halus
air
pewarna makanan (serbuk@ cecair)
2-3 sudu minyak masak

tepung gandum digaul bersama garam hingga sebati. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sehingga doh menjadi sebati. Pastikan tidak terlalu lembik dan keras. kemudian, masukkan pewarna dan uli tepung tersebut hingga pewarna sebati. uli dari belakang ke depan sehingga pewarna meresap ke dalam doh. Kemudian, masukkan 2 sudu minyak masak tadi dan gaul hingga rata. akhir sekali, kanak2 bolehla menggunakan doh tadi untuk membentuk objek seperti di atas. tq


Lukisan di atas adalah gabungan lukisan lelehan, lipatan, tali dan struktur. Lelehan ialah dengan menggunakan water calor+air. Lipatan islah dengan meletakkan warna air di atas kertas lukisan, kemudian kertas lukisan dilipat untuk menghasilkan corak. Lukisan struktur adalah dengan melekapkan lukisan di atas mana2 permukaan seperti dinding, tapak kasut etc lalu diwarnakan utk medapatkan corak objek. Lukisan menggunakan tali adalah kanak2 akan mewarnai tali tersebut lalu tali itu di tarik di atas kertas lukisan untuk menghasilkan colerang.

Daripada 4 komponen lukisan tersebut telah digabungkan menjadi 1 di atas kertas mahjong mengikut kreativiti kanak2.


Ini adalah lukisan dalam bentuk capan. Lukisan ini diahasilkan melalui chop daripada bahan2 alam semulajadi seperti tumbuh-tumbuhan dan anggota kita sendiri. Lukisan di atas dihasilkan daripada chop kacang bendi, kentang, bawang besar dan carrot. Berdasarkan lukisan di atas, pendidik melukis gambar di atas kertas mahjong kemudian mereka akan mengecop ikut kesesuaian lukisan.


Lukisan ini dinamakan easel. Pendidik melukis gambar di atas kertas lukisan. Kemudian menggunakan warna air untuk mewarna.

mari melukis


Lukisan! ini merupakan tajuk kuliah pada hari ini. Kami sebagai pendidik diajar menggunakan beberapa peralatan dan cara melukis oleh beberapa orang jurulatih. Teknik ini akan diaplikasi oleh pendidik dalam proses pengajaran mereka bersama kanak-kanak. Setiap aktiviti melukis yang dilakukan bersama-sama kanak-kanak mestilah bersesuaian dengan umur mereka.

Ini adalah origami. Jenis aktiviti ini biasanya boleh dilakukan oleh kanak2 dalam lingkungan 5 tahun. Ini kerana lukisan jenis ini melibatkan aktiviti lipatan. Pada usia yang muda, kanak2 tidak mampu melakukan aktiviti2 lipatan yg komplek. tetapi, seandainya objek yang hendak dihasilkan adalah simple, insyaAllah kanak2 boleh melakukannya.


Lukisan ini dihasilkan dengan kanji. kanji terhasil daripada campuran tepung bersama air dan sedikit pewarna. Penggunaan gam biasa tidak digalakkan kerana tidak bersesuaian dengan umur kanak-kanak dibawah 4 tahun. Kanak-kanak diberi kebebasan untuk mencorakkan lukisan mereka sendiri, hal ini dapat membanti perkembangan minda dan kreativiti kanak-kanak.

Bagi kanak-kanak yang geli @ takut dengan penggunaan kanji ini, pendidik haruslah berusaha memujuk kanak2 tersebut dengan menggunakan kaedah2 yang sesuai.